Venture capital

Venture capital begrippen omschreven

Gepubliceerd op 08-11-2016

Businessplan

betekenis & definitie

Een businessplan is een strategisch plan voor een huidige of nieuwe business. Het doel van een businessplan is het verbeteren van de zakelijke prestaties van de onderneming. Het plan beschrijft wat de mogelijkheden zijn, welke risico’s daaraan vasthangen en welke beslissingen er nodig zijn voor succes.

Een van de belangrijkste onderdelen van een businessplan is de business case. Deze wordt opgenomen in het plan wanneer er een beslissingen genomen moet worden over een significante investering voor het realiseren van die nieuwe business. Er wordt dan van tevoren een inschatting gemaakt of het rendement op de investering groot genoeg is. In sommige gevallen wordt "business" gedefinieerd als de totale business van de onderneming. Er is dan sprake van een zogenaamd ondernemingsplan.

Een business plan geeft antwoord op drie vragen; Bij welke afnemers zit de vraag en met welk product (of dienst) kom ik tegemoet aan die vraag? Hoe zet ik de business op qua organisatie en prijs? Hoe worden de kosten gefinancierd en wanneer maakt de onderneming winst?

Een business plan kan voor verschillende situaties worden gemaakt:
- voor de onderneming in zijn geheel, in dit geval wordt het plan meestal ondernemingsplan genoemd;
- voor een combinatie van een bepaald product (of dienst) uit het assortiment en een bepaalde deelmarkt;
- voor een productfamilie of productlijn (of diensten) en alle mogelijke deelmarkten, als onderdeel van productmanagement;
- voor een deelmarkt en alle mogelijk productfamilies of productlijnen (of diensten);
- voor een productintroductie of reclamecampagne, in dit geval wordt het plan meestal "marketingplan" genoemd.