Robert Herlaar

Aviation Logistics | Airport Planning & Management

Gepubliceerd op 22-05-2015

Supply chain management

betekenis & definitie

Supply chain management is het coördineren, integreren en optimaliseren van integrale stromen als materialen, financiën en informatie van leverancier tot fabrikant tot groothandelaar tot kleinhandelaar tot eindconsument.

Een supply chain is een logistieke keten van diverse schakels (lees: bedrijven) met als taak het creëren van een gezamenlijk eindproduct. Supply chain management wordt gebruikt om de integrale stromen tussen de verschillende schakels te beheren en waar mogelijk te verbeteren. Het doel van supply chain management is het minimaliseren van voorraden, afval en kosten en het vergroten van de toegevoegde waarde richting de eindconsument.

Met supply chain management wordt veelal gebruik gemaakt van ondersteunende software die de diverse schakels met elkaar in contact brengt en automatisch orders laat verlopen. Dit voorkomt dat de verschillende schakels individueel opereren en overbodige veiligheidsvoorraden creëren, het zogenoemde opslingereffect. In zo'n situatie vraagt de consument extra artikelen aan bij de kleinhandelaar, die vervolgens extra artikelen aanvraagt bij de groothandelaar, enzovoort. Dit vergroot de levering aan artikelen en daarmee artikelkosten en voorraadkosten. Supply chain management voorkomt een dergelijke situatie door het beheren van deze integrale stromen en het voorkomen van individuele operaties. Kleinhandelaren delen bijvoorbeeld de verkoopdata met de leverancier. De leverancier analyseert het verbruik van de kleinhandelaren en vult op basis van deze data de voorraad aan.