Gepubliceerd op 10-12-2015

QR-code

betekenis & definitie

Een QR-code is een geavanceerde barcode, waar een bepaalde functie aan gegeven kan worden en waarin veel informatie opgeslagen kan worden.

Een QR-code is een geavanceerde barcode (een code van zwart-witte verticale streepjes die gelezen kan worden door een scanner). Het is een vierkant kader, variërend van 2 tot 4 centimeter hoog, met kleine zwart-witte blokjes erin.
De QR-code werd geïntroduceerd in 1994, maar wordt pas sinds een paar jaar veel gebruikt in de maatschappij. Tegenwoordig is de QR-code vooral gericht op marketingdoeleinden. De codes worden veel gebruikt in productadvertenties en reclame. Dit is nuttig, omdat de persoon die de QR-code aanmaakt zelf kan kiezen wat er gebeurt zodra de code gescand wordt. Daarnaast kan er in een QR-code veel informatie opgeslagen worden. Hiermee onderscheidt de QR-code zich van de streepjes-barcode.
Iedereen kan gratis een QR-code aanvragen en deze blijft voor altijd geldig.
Er bestaan verschillende QR-codes: voor een URL/domeinnaam, voor een telefoonnummer, voor informatie/een notitie, voor een SMS, voor Google Maps, voor contactgegevens of voor een directe link naar bijvoorbeeld een social media pagina of een app in de Appstore.
De omkadering van de QR-code geeft de scanner duidelijk aan dat het gaat om een QR-code. De inhoudelijke informatie zit verwerkt in een bepaalde hoeveelheid blokjes, afhankelijk van de hoeveelheid opgeslagen informatie. Iedereen met een smartphone of tablet kan een QR Reader downloaden. De QR Readers zijn de programma’s waarmee QR codes gescand kunnen worden en deze zijn meestal gratis. Scannen doe je door de camera op de QR-code te richten.