Porsche

Porsche.com

Gepubliceerd op 25-01-2016

2016-01-25

Porsche 993 VarioRam

betekenis & definitie

VarioRam is een gepatenteerde motor inductie-systeem van Porsche dat voor het eerst werd geïntroduceerd op de Porsche 964 Carrera RS modeljaar 1992.

Zoals de naam al doet vermoeden is VarioRam een systeem waarbij het luchtinlaattraject variabel van lengte wordt. Het wordt kort bij lage toeren en lang bij hoge toeren. Het systeem zorgt voor een vlakkere koppelkromme waarbij meer koppel (+14%) beschikbaar is bij lage en mid-range toerentallen (<5.000 toeren) in vergelijking met een vergelijkbare niet-VarioRam motor. De VarioRam had mede als doel om door betere verbranding het benzineverbruik en de uitlaatemissie te verminderen.

Het werd standaard geleverd op de Porsche 911 993, modeljaar 1996 (productie vanaf eind 1995) met motor M64/21. Het systeem is te herkennen aan de metaalkleurige luchtinlaten bovenop de motor. De eerste 911 993 motoren (M64/05) hadden 272 PK, de VarioRam versies 286 PK.

De variabele lengte van de inlaat is, door de versnellingsbak met langere overbrenging, anders bij de Amerikaanse 993 . In Europa wordt vanaf eind 1996 ook de Amerikaanse de versnellingsbak met langere overbrengingen overgenomen om ook hier aan strengere milieu eisen te voldoen. Het eerste model 993, zonder VarioRam, voelt daardoor feller aan. Puristen zoeken met name naar de zeldzame eerste VarioRam met de versnellingsbak met korte overbrenging.

VarioRam is iets anders dan VarioCam, dit gaat over de nokkenas.