De invloed die de eigen overtuiging kan hebben op het onderzoek en de onderzoeksresultaten. Term komt van het uitgebreid onderzoek van R. Rosenthal op dit gebied naar een belangrijk psychologisch experiment, uitgevoerd door hem in Harvard (1966). Rosenthal nam intelligentietesten af van leerlingen, maar vervalste de uitkomsten willekeurig. Hij gaf de vermeende resultaten aan de leerkracht. De leerlingen die volgens de vervalste tests als 'intelligent' golden, behaalden veruit betere resultaten op school dan degenen die als 'minder intelligent' golden. Hieruit blijkt dat de onbewuste houding van de leerkracht in kwestie, bepaalde leerlingen meer bevoordeelde. Zie ook self-fulfilling prophecy of pygmalion effect.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk