Nederlands: louter blootstelling. Een term uit de sociale psychologie oorspronkelijk van R.B. Zajonc (1968) en houdt in dat een herhaalde, onbekrachtigde blootstelling (exposure) aan een prikkel zorgt voor een positieve attitude ten opzichte van die prikkel. In de praktijk blijkt uit onderzoek (Bornstein, 1989; Zajonc, 2001) dat mere exposure een robuust en betrouwbaar sociaal fenomeen is bij mensen. Het is het effect dat door reclame- en marketingbureaus wordt beoogd om de consument ongemerkt positief te beïnvloeden voor bepaalde producten. De verklaring voor mere exposure is onduidelijk. Zowel de perceptuele vloeiendheidstheorie van Bornstein en D'Agostino (1992) als de conditioneringstheorie van Zajonc (2001) proberen dit fenomeen te verklaren.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk