Piet van der Ploeg

Auteur van het psychologiewoordenboek

Gepubliceerd op 29-12-2016

2016-12-29

Aveyron, wilde jongen van

betekenis & definitie

Victor, de wilde jongen uit Aveyron, werd in 1798 op zijn elfde jaar ontdekt in de bossen nabij Toulouse. Victor had het grootste deel van zijn leven in het bos gewoond, waarschijnlijk achtergelaten door zijn biologische ouders en hij leek in zijn gedrag weinig op een mens. Hij kon noch lopen, noch spreken, schrijven of lezen en was volstrekt niet aangepast aan het leven van die tijd in Frankrijk. Hij werd daarom door veel wetenschappers gehandicapt en doofstom verklaard en overgebracht naar een instelling voor doofstomme kinderen in de buurt van Parijs. Later nam de arts Dr. Jean Itard de moeite om hem beschaving bij te brengen. Vijf jaar lang probeerde hij Victor's geheugen te trainen en zijn zintuigen op een menselijke manier te gebruiken. Hoewel de pogingen van Itard en zijn huishoudster, Madame Geurin, om het kind op te voeden niet eenvoudig waren, bleven ze overtuigd van de intelligentie van het kind. Na verloop van tijd begonnen de positieve resultaten bij Victor steeds duidelijker te worden. Toch kregen ze hem niet aan het praten, hij kwam niet verder dan enkele woorden. De ervaringen van Itard met Victor zijn van belang geweest voor de ontwikkelingspsychologie.