Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek (1985)

Gepubliceerd op 09-03-2021

Kwaliteitscirkel

betekenis & definitie

m. (-s) (ook: kwaliteitsgroep, kwaliteitskring), kleine groep werknemers die op eigen initiatief vergaderen om problemen te analyseren en op te lossen om aldus de kwaliteit van het produkt en het werk te verbeteren.

(e) Een kwaliteitscirkel is eigenlijk een werkgroep of overleggroep. Het is een Japanse uitvinding, die in Japan al aan het eind van de jaren zeventig werd toegepast. De groepen, die gemiddeld 7—12 personen tellen, bevatten niet alleen handarbeiders, maar ook administratief personeel en chefs die bij een zelfde taak betrokken zijn. Ze komen wekelijks een of twee uur samen. Een kwaliteitscirkel wil ook nieuwe arbeidsmethoden en technische hulpmiddelen invoeren. Grote voordelen van kwaliteitscirkels zijn de produktiviteitsverhoging, de motivatie- en communicatieverbetering, de daling van het uitvalpercentage en de mogelijke vermindering van toezichthoudend en controlerend personeel. Nadelen kunnen zijn foutieve (te dure) beslissingen en onverantwoorde wijzigingen in de produktiemethoden.