m., wetenschappelijk onderzoek en experiment op het terrein van het onderwijs, met de bedoeling dit te verbeteren.
(e) Onderwijsresearch is van belang voor de ontwikkeling en vernieuwing van het onderwijs en voor de doelmatigheid van het overheidsbeleid in dezen. Research draagt ertoe bij dat de beslissingen waarvoor overheid, schoolbesturen, schoolleiders en leraren voortdurend komen te staan op zo verstandig mogelijke wijze kunnen worden genomen. Daarbij gaat het om b.v. de inrichting van nieuwe scholen en universiteiten, om onderwijsprogramma’s, om de wijze van brengen van leerstof, om de keuze van technische leermiddelen, om de beoordeling van leerlingen en studenten. Er zijn sinds de jaren zestig in Nederland en België vele onderzoekingen gedaan, m.n. omtrent de didactiek van de leervakken in het basisonderwijs, de effecten van klassikaal onderwijs vergeleken met die van individualiserend onderwijs, het beoordelingsapparaat (→studietoets). Onderwijsresearch wordt aan alle universiteiten en hogescholen bedreven en ook aan instituten daarbuiten.
Coördinatie van dit onderzoek vindt in Nederland plaats door de Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs.
LITT. W.Meuwese, Onderwijsresearch (1970); W. M.van Woerden, e.a., Onderwijs in de maak (1973).