Amerikaans beeldend kunstenaar, *23.10.1927 Fairfield (Washington). Kienholz is autodidact en werkt sinds 1953 in Los Angeles.
Aanvankelijk maakte hij abstract beschilderde houten reliëfs. Aan het eind van de jaren vijftig gingen zijn reliëfs zich steeds meer tot vrijstaande sculptuur ontwikkelen. Hij maakte in 1958–59 o.a. assemblages van oud roest en afval. Daarna ging hij figuratief werken. In 1961 ontstond zijn eerste ‘tableau’. Hij gebruikte daarvoor allerlei elementen uit interieurs, etalageen gewone poppen, foto’s, maar ook licht, geluid, geur e.d., die een zeer indringend effect op de toeschouwer hadden.
Hij maakte ook gipsen afgietsels van levende personen. Omdat zijn tableaus steeds duurder werden, begon hij met de zgn. concept-tableaus, die dateren van 1963–67. Zij bestonden uit een ingelijste bronzen plaat met ingegraveerde titel en bijbehorende eveneens ingelijste beschrijving. Zijn werk wordt wel tot de pop-art gerekend, hoewel het daarvan afwijkt o.m. door de maatschappijkritische en surrealistische inslag.Werken: Back seat dodge ‘38’ (1964), The wait (1964–65), The beanery (Stedelijk Museum, Amsterdam, 1965).
LITT: Cat. tent. E.Kienholz, tableaux, Stedelijk Museum Amsterdam (1970).