v. (-en), (ook: superstore), reuzenwinkel als een grootschalig koopcentrum, ofwel warenhuis-supermarktcombinatie met, naar internationale normen, een verkoopoppervlakte van meer dan 10.000 m2 en ten minste 1500 parkeerplaatsen.
(e) Het ontstaan van de hypermarkt is het door het autogebruik veranderend kooppatroon (→detailhandel). In 1960 begon het Franse concern Carrefour met een dergelijke hypermarkt (grande surface), gevolgd door andere concerns, zoals Mammouth en Euromarché. In België bestaan reeds meer dan dertig hypermarkten. In Nederland kent men enkele zelfbedieningswarenhuizen en sedert 1971 de Miro’s (van Ahold, door het concern ook hypers genoemd, maar in feite tussen superen hypermarkt gelegen); Maxis van de Koninklijke Bijenkorf Beheer NV te Muiden is een echte hypermarkt. Ondanks de voordelen (inkopen doen in het groot en daardoor lagere prijzen) doen zich nogal veel problemen voor bij de ontwikkeling van hypermarkten: onduidelijkheid van de wetgeving met als gevolg langdurige procedures en vele formaliteiten, milieubezwaren of weerzin tegen ‘weilandwinkels’ en de algemene anti-autostemming, alsmede de protesten van middenstandorganisaties uit de omgeving, die concurrentie vrezen. →supermarkt.