Oosthoek Encyclopedie

Oosthoek's Uitgevers Mij. N.V (1916-1925)

Gepubliceerd op 27-08-2021

Eenheidsprijzenwinkel

betekenis & definitie

m. (-s), bedrijf uit de detailhandel dat meestal gericht is op minder koopkrachtige groepen consumenten, waar een reeks goederen (convenience en shopping goods) voor een bepaalde, vaak afgeronde prijs (of een beperkt aantal prijsklassen) wordt verkocht en waarbij het zwaartepunt ligt op een lage prijs (Amerikaans: variety store, dime store).

De eerste eenheidsprijzenwinkel werd in 1879 door F.A.WooIworth in Utica (VS) geopend; alle artikelen werden er tegen een vaste prijs van 5 dollarcents verkocht. Inrichting en dienstbetoon waren eenvoudig, het goederenassortiment zeer bescheiden. Het grote succes leidde tot navolging. Langzamerhand werd de eenheidsprijzenwinkel een vorm van filiaalonderneming. Door de massale inkoop (centraal door het hoofdbedrijf), de massale verkoop (in een reeks filialen), een grote omzetsnelheid en betrekkelijk geringe verkoopkosten (goedkoop winkelpersoneel) kunnen de prijzen laag zijn. Deze worden bovendien zoveel mogelijk constant gehouden; prijsfluctuaties worden opgevangen door variaties aan te brengen in de te leveren kwaliteit of hoeveelheid.

Sedert de Tweede Wereldoorlog bieden zij een relatief grotere verscheidenheid van artikelen tegen meer variërende prijzen met een minimum aan service; daardoor kunnen zij beschouwd worden als populaire warenhuizen, vooral gericht op de grote massa. Zij zijn veelal in het leven geroepen door warenhuizen die zichzelf op de verkoop van hoger geprijsde waren hebben toegelegd. De eenheidsprijzenwinkels zijn niet alleen in de primaire winkelcentra van de steden gevestigd, maar ook in de buurten waar de consumenten regelmatig komen. Het klassieke voorbeeld in Nederland is de HEMA (NV Hollandsche Eenheidsprijs Maatschappij, Amsterdam), in de jaren twintig opgericht als dochteronderneming van het warenhuisconcern Koninklijke Bijenkorf Beheer NV in samenwerking met anderen. De vroeger in Belgisch bezit zijnde Priba-Nederland werd in 1964 overgenomen door het Ned. warenhuisconcern Vroom & Dreesmann.

In België zijn de voornaamste eenheidsprijzenwinkels: Sarma, Prisunic-Uniprix-Priba en Groothuis (een groothandelszaak die een aantal warenhuizen controleert, o.a. Nopri, Samar, Turmo en Galeries Warenne).

< >