onderwijs met inschakeling van de computer, volgens de strategie die bekend staat als Computer Managed Instruction (CMI), waarbij voornamelijk de mogelijkheden tot administratieve ondersteuning gebruikt worden. De leerling identificeert zich aan de computer-terminal met een codenummer.
In het geheugen van de computer is opgeslagen wat de met dit codenummer corresponderende leerling aan voorafgaande cursussen heeft gevolgd, en hoe zijn resultaten daarbij zijn geweest. De eigenlijke leerstof is niet in de computer opgeslagen. Daarom verwijst de computer naar teksten, practica, audiovisuele middelen enz. De cursus die de leerling kiest, is meestal opgedeeld in eenheden, moduli geheten. De leerling vraagt de computer getest te mogen worden over die eenheid. Bij voldoen aan een vastgesteld criterium wordt hij verwezen naar een volgende eenheid.
De toegang tot een volgende eenheid en de daarbij behorende vragen blijft voor de leerling geblokkeerd, totdat hij aan de gestelde eisen heeft voldaan. Computergestuurd onderwijs biedt de mogelijkheid methodisch gegevens te verzamelen over de leerresultaten met een bepaalde cursus. Op deze wijze kunnen ook belangrijke gegevens verzameld worden over de leerstof zelf en eventuele tekortkomingen daarin.