Gepubliceerd op 17-01-2021

Hans aeschbacher

betekenis & definitie

Zwitsers beeldhouwer en tekenaar, *18.1.1906 Zürich, +27.1.1980 Zürich. Aeschbacher was aanvankelijk boekdrukker, maar oefende ook verscheidene andere beroepen uit.

Hij maakte een studiereis naar Italië (m.n. Rome), waar hij veel tekende en schilderde. Sinds 1935 legde hij zich echter toe op het beeldhouwen. Daarbij ging hij vooral uit van de structuur van het materiaal dat hij onder handen had en toonde hij een voorliefde voor o.a. graniet en lava. Zijn werk was aanvankelijk figuratief (veelal zware vrouwengestalten), maar langzamerhand ging hij over tot abstracte, geometrisch opgebouwde vormen (ca.1952). Rond 1956 schiep hij een blokachtige stèlevorm, waarvoor hij behalve steen ook wel metaal gebruikte.

Ook maakte hij constructies uit plexiglas en beton. Wat hij op klein formaat van eerstgenoemd materiaal schiep, werd later vaak uitgewerkt tot een veel grotere betonsculptuur. Werken van Aeschbacher, die als een van de belangrijkste moderne Zwitserse beeldhouwers geldt, werden zowel in Zwitserland als in het buitenland tentoongesteld en zijn in het bezit van musea en particulieren. Uitgave: Zeichnungen 1934— 71 (1973).Litt. H.Fischli en M.Seuphor, H.Aeschbacher (1959; met bibl.); S.U.Kultermann, Neue Dimensionen der Plastik (1967); H.H.Holz, F.Billeter e.a., H.Aeschbacher (1976).