Nieuwe Woorden Netwerk

Redactie Ensie (2020)

Gepubliceerd op 04-12-2023

SEO optimalisatie

betekenis & definitie

Search Engine Optimization (SEO optimalisatie) is een methode om een website beter te laten scoren in Google, om beter gevonden te worden in zoekmachines. Hier komt dus behoorlijk wat bij kijken en de SEO technieken zijn voortdurend in verandering.

Basisprincipes van SEO
De basis van SEO draait om een zo optimaal mogelijke site te creëren, die door zoekmachines ook optimaal wordt gewaardeerd. Je kunt hierbij denken aan een snelle laadtijd en het verstrekken van waardevolle content voor de gebruiker.

Belangrijke SEO-elementen
Een belangrijk SEO-element is het indexeren van een site, nieuwe sites hebben namelijk tijd nodig om te worden weergegeven in de zoekmachine resultaten. Fouten, onbeveiligde sites en dingen zoals keyword stuffing kunnen deze zichtbaarheid ook schaden, want SEO is een behoorlijk ingewikkeld proces.

Het belang van laadsnelheid in SEO

Snelheid als rankingfactor
De snelheid van je website is een van de belangrijkste SEO-factoren, aangezien gebruikers vaak afhaken als een website traag of helemaal niet laadt. Tegenwoordig surfen de meeste mensen vanaf hun mobiele apparaat, waar dus extra rekening mee moet worden gehouden.

Tools voor snelheidsoptimalisatie
Er zijn ontzettend veel dingen die je kunt doen om de laadsnelheid van je site te verbeteren, zoals het gebruiken van caching, media comprimeren, onnodige modules verwijderen, enzovoorts. Met een tool als Google PageSpeed Insights kun je de laadsnelheid vervolgens testen.

Optimaliseren voor Google
Het algoritme begrijpen
Het Google Algoritme is en blijft enorm complex, zelfs voor SEO-experts. Het werkt op basis van >200 factoren. Wat echter buiten kijf staat is dat sites die goed scoren in Google, hoge kwaliteit content bevatten op een goed werkende site.

SEO-strategieën
Er zijn meerdere SEO strategieën, maar een goed beginpunt is het volgen van deze stappen: caching gebruiken, afbeeldingen comprimeren, HTTP-verzoeken minimaliseren, een CDN gebruiken, onnodige modules verwijderen, je database optimaliseren en te kiezen voor de juiste hosting provider.

SEO in de praktijk

Crawlbaarheid en indexatie
In de praktijk draait het allemaal om concurrentie, waarbij je ervoor moet zorgen dat jouw pagina uiteindelijk beter scoort dan de concurrent op bepaalde zoekwoorden. Dus een site die goed te scannen is door zoekmachines.

Mobielvriendelijkheid
Een ander aspect dat onmisbaar is in deze tijd, is een mobielvriendelijke site. Ofwel, een goede gebruikerservaring via smartphones en een mobiele verbinding, iets dat uiteindelijk wordt beloond door Google met een verbeterde vindbaarheid.

Conclusie
SEO is een complex proces dat continu aan veranderingen onderhevig is. Wat wel hetzelfde blijft is het doel van SEO, namelijk een site die zo goed mogelijk scoort in zoekmachines zoals Google. Een goede laadsnelheid, mobielvriendelijkheid en “echte” content voor de gebruiker zorgen voor een betere score en dus ook meer verkeer.