Nieuwe Woorden Netwerk

Redactie Ensie (2020)

Gepubliceerd op 05-02-2024

inhaakkalender

betekenis & definitie

Op een inhaakkalender staan alle belangrijke, bijzondere en interessante dagen van het jaar waarop je als bedrijf kunt inhaken met je marketing.

Vind jij het ook wel eens lastig om frisse, relevante content voor je marketingcampagnes te bedenken? Een inhaakkalender kan je helpen. Maar wat houdt deze tool voor marketeers en bedrijven precies in en hoe maak je er maximaal gebruik van?

Wat is een inhaakkalender?
Een inhaakkalender is een overzicht van alle belangrijke, bijzondere en interessante dagen van het jaar, waarop je als bedrijf kunt inhaken met je marketing. Zoals de dag van de tandarts, de dag van de vrijwilliger of internationale vrouwendag.

Waarom een inhaakkalender gebruiken?
Betrokkenheid en relevantie
Door van je te laten horen op specifieke dagen, creëer je content die waarmee je betrokkenheid toont én stimuleert. Jij laat zien dat je betrokken bent bij wat je doelgroep beweegt. De doelgroep voelt zich gehoord en reageert met betrokkenheid naar jouw organisatie.
Creativiteit en planning
Met een inhaakkalender kun je vooruit plannen en creatieve content maken. Je hebt alle tijd om te bedenken hoe je op een originele manier kunt inhaken op bepaalde dagen.

Wat zijn de beste inhaakmomenten?
Niet elke dag op de inhaakkalender is relevant voor jouw doelgroep. Kies dagen uit die passen bij de interesses, waarden en behoeften van je doelgroep. Werk je voor een organisatie die veel gebruik maakt van vrijwilligers, dan is de dag van de vrijwilliger een perfect moment om op in te haken. Heeft je organisatie een stand op de Huishoudbeurs? Dan is dat jouw moment.
Het is belangrijk om daarbij authentiek te zijn. Als je uitingen niet geloofwaardig overkomen, kunnen ze averechts werken. Dus verplaats je echt in je doelgroep!

Tips voor effectief inhaken
Om de inhaakkalender maximaal te benutten, zijn hier nog twee tips.
1. Begin op tijd
Als je te laat inhaakt op een bepaald evenement, mis je misschien de boot en komt je content minder sterk over. Plan je content dus op tijd. Welke kanalen ga je inzetten? Welke boodschap wil je overbrengen? Kies je voor een kortingsactie, een speciale aanbieding, een filmpje of gewoon een aantal relevante uitingen?
2. Benut je creativiteit
Maak gebruik van de creativiteit van je hele team om unieke, opvallende content te maken. Dat is vooral belangrijk als je in een sterk concurrerende markt opereert. Een originele invalshoek kan ervoor zorgen dat jouw merk eruit springt.

Conclusie
Een inhaakkalender is een waardevolle tool voor marketingprofessionals. Hij geeft je contentplanning structuur en helpt je om relevanter en creatiever te zijn in je communicatie. Door slim in te haken op de juiste momenten, kun je de betrokkenheid van je doelgroep vergroten en je merk sterker positioneren.