Nieuwe Woorden Netwerk

Redactie Ensie (2020)

Gepubliceerd op 07-03-2022

Conversie optimalisatie

betekenis & definitie

Met conversie optimalisatie optimaliseer je de hoeveelheid, de kans en de frequentie dat een individuele gebruiker op een website converteert. Met een website conversatie maakt een bezoeker een bepaalde actie, die voor jouw organisatie een bepaald resultaat oplevert. Hiermee probeer je een maximaal resultaat uit de bezoeker te halen. Conversies kun je behalen met verschillende actiepunten die een bezoeker uit moet voeren op de website. Het ligt aan je type bedrijf en aan de website welke acties voor jouw organisatie waardevol zijn.

Conversies kun je vergelijken met doelen. Je wil graag dat de bezoeker een actie voltooid op de website van een pagina. Iedere pagina kan daarbij een verschillend doel hebben. Zo kan het zijn dat je op de ene pagina wil dat de bezoeker zich aanmeldt voor de nieuwsbrief, terwijl je op de productpagina er naar streeft om de bezoeker een bepaald artikel in het winkelmandje te laten plaatsen. Hoe meer conversies je bereikt, hoe beter het voor de organisatie is.

Desondanks hoeven conversies niet alleen op de website zelf plaats te vinden. Wanneer je als bedrijf een Google Ads campagne draait, kan het zijn dat bezoekers via de advertentie op jouw website terecht komen. Het klikken op de advertentie geldt hierbij dan ook al als een eerste conversie. De bezoeker voert immers een actie uit op een door jou opgestelde advertentie. Ook kun je de eerste conversies al behalen op advertenties op social media (Facebook, Instagram, YouTube, TikTok etc.) of bijvoorbeeld op display banners op andere websites.

Conversies kun je onderscheiden in twee type conversies: Micro- en macro conversies.

Micro conversies: Deze conversies hebben een minimale waarde voor het succes van de campagne of website. Hierbij kun je denken aan een klik op het contactformulier of een aanvraag voor een offerte.

Macro conversies: Deze conversies leveren echt een resultaat voor de website op en hebben dus een grote waarde. Voorbeelden van een macro conversie zijn een online aankoop van een product, een ingevuld offerteformulier of een achtergelaten productreview.

Over het algemeen worden er eerst enkele micro conversies uitgevoerd, voordat er een macro conversie ontstaat. Het is interessant om de conversies meetbaar te maken, zodat je weet waar de website geoptimaliseerd moet worden. Het optimaliseren van deze conversies wordt dus conversie optimalisatie genoemd.

Conversie optimalisatie kun je eigenhandig uitvoeren, maar ook het inschakelen van een online marketingbureau is een goede optie. Door de kennis van online marketeers zal het rendement van de website omhoog schieten.

< >