Statistische techniek waarbij de variantie van één afhankelijke variabele (gemeten op een interval- of ratioschaal) verklaard wordt door de variantie in één onafhankelijke variabele (enkelvoudige regressie) of meer variabelen (multiple regressie). Regressieanalyse geeft informatie over de invloed van de afzonderlijke verklarende variabelen op de afhankelijke variabele, alsmede over de mate waarin de variantie van de afhankelijke variabele wordt verklaard. In marktonderzoek wordt regressieanalyse veelvuldig toegepast. Zo kan men het marktaandeel verklaren uit de prijsstelling en het reclameaandeel. Zie ook: discriminantenanalyse.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk