Strategische term uit de krijgskunde, waarbij de aanvallende partij de tegenstander meermalen op verschillende zeer kleine gebieden bij verrassing aanvalt en zich na de aanval eventueel terugtrekt. De - vaak kleine - aanvallende partij concentreert de aanval telkens volledig op een dusdanig klein gebied dat de tegenstander zich onvoldoende kan verdedigen, trekt zich terug voordat de tegenstander zijn verdediging kan herlokaliseren en valt de tegenstander wederom bij verrassing aan op een ander klein gebied. In marketing betekent de term een op de concurrenten georiënteerde strategie, waarbij de organisatie een groot aantal opeenvolgende kleine aanvallen op verschillende activiteiten of deelmarkten van de concurrent pleegt, teneinde hem in verwarring te brengen, zo nodig te demoraliseren, en zodoende een permanente plaats in de markt te veroveren.
Inloggen
Log hier in om direct te kunnen beginnen met schrijven.
Favorieten
Wil je dit begrip toevoegen aan je favorieten? Word dan snel vriend van Ensie en geniet van alle voordelen:
- Je eigen Ensie account
- Direct toegang tot alle zoekresultaten
- Volledige advertentievrije website
- Gratis boek cadeau als welkomstgeschenk