consument die invloed heeft op de totstandkoming van het product dat hij consumeert, en als het ware producent en consument tegelijk is
Technisch en economisch is het nu mogelijk om energie schoon op te wekken op lokale schaal. Dat betekent niets minder dan een aardverschuiving binnen de energiewereld. Een transitie van centraal naar decentraal, van fossiel naar schoon, van product naar dienst, van consument naar prosument en van individu naar gemeenschap. De gebundelde consumentenkracht als verandermacht maakt de grote energiebedrijven behoorlijk nerveus.
http://www.socialevraagstukken.nl/site/2013/03/13/benut-de-kracht-van-de-orkaan-om-de-samenleving-te-vernieuwen/,
Zoals vaker is onderzocht en beschreven willen consumenten meer betrokken worden bij het ontwikkelingsproces van producten en diensten. Deze prosumenten willen actief deel uitmaken van de ontwikkeling en genereren van ideeën en hopen op een moment van "fame". Daar zijn al diverse voorbeelden van waarneembaar of het nu het product zelf betreft, de verpakking of meedenken ten aanzien van de campagne er omheen.
http://www.sosretail.nl/2012/02/26/van-consument-via-prosument-naar-regisseur/