onderzoek naar de manier waarop de hersenen werken met betrekking tot het aankopen van producten; hersenonderzoek met betrekking tot het koopgedrag van mensen
Kijken in het brein: Over de mogelijkheden van neuromarketing. Rede, in verkorte vorm uitgesproken bij de aanvaarding van het ambt van hoogleraar Methodologie van Research in Marketing aan de Faculteit der Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam op vrijdag 25 oktober 2002.
http://repub.eur.nl/pub/308/,
Neuromarketing is dus een analysetechniek van onze hersenwerking in de hoop een soort van koopknop te vinden waardoor je als marketeer de consument het best met reclame bespeelt opdat hij tot kopen zou overgaan [...]. Reclameboodschappen zijn maar één van de honderden impressies die dagelijks op ons afkomen. Hoe meer we onze hersentjes analyseren, hoe complexer de processen blijken te zijn, zeker wanneer het om aankoopbeslissingen gaat. Daarin speelt behoeftebevrediging een rol, naast esthetiek en schoonheid en ook de ratio mengt zich door bv. prijs en kwaliteit tegen mekaar af te wegen.
http://yilli.wordpress.com/2007/11/18/neuromarketing/,