Neologismen

Instituut voor de Nederlandse Taal (2020)

Gepubliceerd op 07-04-2020

beleveniswinkel

betekenis & definitie

grote winkel, meestal gewijd aan een merk of product, waar extra aandacht besteed wordt aan dit merk of product door bijvoorbeeld speciale reclameacties, muziek, video's en de ontwikkeling van afgeleide producten en diensten bij dit merk of product, met de bedoeling om de klanten dit merk of product als een belevenis of 'way of life' te laten ervaren; winkel waar productbeleving centraal staat

De winkel laat mensen op diverse manieren het Heineken-merk ervaren. De wereldwijde privileges van het merk worden toegankelijk gemaakt voor iedereen. Herwin van den Berg, marketing directeur Heineken Nederland: "Heineken The City is géén horecazaak, maar een beleveniswinkel waarin alle zintuigen worden geprikkeld en échte Heineken wannahaves te koop zijn. We willen 'Heineken. Serving the planet' letterlijk tot leven brengen in deze winkel. Het Heineken-merk maakt met mooie producten en exclusieve diensten het leven een stuk plezieriger."
http://www.dutchcowboys.nl/crossmedia/14329

"Flagship stores, zogeheten beleveniswinkels waar grote fabrikanten alle aandacht schenken aan hun eigen merk, zijn sterk in opkomst," merkt Retailtrend op. "Bijna elk zichzelf respecterend merk heeft er eentje, van Nike en Adidas tot Sony en Apple."
http://managing21.skynetblogs.be/archive/2005/01/30/beleveniswinkel-is-goed-marketinginstrument.html

< >