Natuurdiëtisten Nederland

Natuurdiëtisten Nederland is een platform, inspiratiebron en kennisinstituut over voeding, opgericht door Marijke de Waal Malefijt, klinisch werkend natuurdiëtist.

Gepubliceerd op 02-10-2019

2019-10-02

Blaasontsteking

betekenis & definitie

Een blaasontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de urineblaas, meestal veroorzaakt door de darmbacterie Escherichia coli.

Bij een blaasontsteking moet men vaak kleine beetjes plassen en heeft men daar steeds pijn bij. Ook kan de plas er troebel uitzien. De aandoening komt meer bij meisjes en vrouwen voor, doordat zij een kortere urinebuis hebben. Daardoor kunnen bacteriën gemakkelijker van buiten in de blaas terechtkomen.

D-mannose is een natuurlijke vorm van suiker en heeft een gezonde werking op de urinewegen bij blaasontstekingen. In de meeste gevallen worden infecties aan de urinewegen veroorzaakt door pathologische bacteriën, zoals E. coli die kleine weerhaakjes aan de oppervlakte hebben. Die bacteriën met hun weerhaakjes zijn ‘weg te vangen’ met D-mannose. Dit komt doordat deze weerhaakjes bestaan uit lectines (koolhydraatbindend eiwit) die makkelijk biochemische verbindingen aangaan met bepaalde koolhydraten uit bijvoorbeeld groenten en fruit.

Een belangrijk gedeelte van D-mannose wordt onveranderd opgenomen in de bloedbaan. Nadat het de nieren is gepasseerd, vervolgt het zijn natuurlijke weg met de urine via de ureters, de blaas en de urethra waar het zijn werking als ondersteuning voor gezonde urinewegen voortzet. De met D-mannose verzadigde bacteriën worden met de urine uitgeplast.

Cranberry’s of veenbessen hadden al een goede naam bij blaasontstekingen, maar D-mannose is dus ook aan te bevelen bij urineweginfecties. Groenten en fruit dragen door de D-mannose bij aan gezonde urinewegen. Verse ananas, een glaasje veenbessensap en uien-bonensoep zijn daarom alle drie voorbeelden van natuurlijke manieren om de blaas te onderhouden.

Ook de volgende voedingsinterventies kunnen goed werken bij urineweginfecties:
• Een voeding die de blaaswand niet prikkelt (zoals scherpe specerijen)
• Verhoging van de immuniteit door een gezonde voeding (extra antioxidanten)
• Een regulatie van het zuur-base evenwicht (door o.a. groentensoepen met veel selderie en peterselie)
• Extra Vitamine C om de blaas aan te zuren
• Een suikervrije voeding om dysbiose in de darm tegen te gaan en voor het behoud van mineralen waaronder
zink. Zink is o.a. zeer belangrijk voor een optimaal werkend immuunsysteem.
Zink gaat verloren bij suikergebruik.
• Het innemen van prebiotica en probiotica (een breed palet van darmflorastammen) om de immuniteit te
verhogen.
* Dagelijks voldoende water (2 liter) om de blaas te spoelen, waarvan 1 liter in de vorm van de
Ayurvedische heetwaterkuur. Die werkt als volgt:

Kook ‘s morgens 20 minuten lang op een laag pitje 1 liter koolzuurvrije bronwater. Voeg op het eind eventueel geraspte verse gemberwortel aan het gekookte water toe. Schenk dit water in een thermoskan. Drink gedurende de dag (naast andere dranken zoals kruidentheeën en bronwater) steeds slechts 2 slokjes van dit water. Drink het water zo heet mogelijk op, maar let op, dat u uw tong niet verbrandt. Eventueel kunt u het water iets laten afkoelen. Dat het water gedurende 20 minuten wordt gekookt is overigens niet om de bacteriën te doden, maar om het hele stofwisselingssysteem op een hoger pitje te laten branden.


Bij blaasontstekingen kan ook gebruik worden gemaakt van voetreflexzonemassage. De voetreflexzonemassage is een eeuwenoude techniek. Op internet kun je afbeeldingen vinden waar de voetreflexzones op staan vermeld. Als je goed kijkt op de plek waar de reflexzone van de blaas zich op je voet bevindt, kun je zien dat die plek ook een beetje op een blaas lijkt. Met het dagelijks 10 tot 15 minuten masseren van die plek kunnen goede resultaten bereikt worden.