Nathan Veenstra

Meer omzet uit je website: ✔webteksten ✔SEO/zoekmachineoptimalisatie ✔conversie-optimalisatie

Gepubliceerd op 21-03-2015

Zoekmachine-optimalisatie

betekenis & definitie

Zoekmachine-optimalisatie, ook bekend als SEO, is het verbeteren van diverse elementen van een website, om zo een betere positie in de zoekresultaten te krijgen.

Het verbeteren van de vindbaarheid van een website door zoekmachine-optimalisatie beslaat meerdere facetten. Allereerst is er on-page en off-page SEO. Off-page SEO bestaat uit het verkrijgen van links naar je website. Vooral Google hecht waarde aan links naar je website, omdat veel links zouden bewijzen dat je website betrouwbaar is. Daarnaast gelden links vanaf sociale media als signalen over jouw website. Deze gelden echter niet als zwaarwegende factor in je zoekmachine-optimalisatie.

On-page SEO bestaat uit twee onderdelen: techniek en content. De techniek heeft alles te maken met de snelheid en structuur van je website. Wanneer deze goed zijn, heeft je bezoeker een goede gebruikservaring en dat wordt ook door de zoekmachines gewaardeerd.

De content bestaat uit zowel tekst als beeld. Dit zijn de factoren die je als eigenaar of beheerder van een website zelf het meest kunt optimaliseren. Ook hierbij staat de gebruikerservaring steeds meer centraal.

Binnen zoekmachine-optimalisatie kennen we White Hat, Grey Hat en Black Hat SEO. Bij de laatste is de kans op een penalty bijzonder groot, omdat er ongeoorloofde technieken worden ingezet. Veel Grey Hat technieken vallen uiteindelijk onder Black Hat. White Hat is de meest veilige manier van het optimaliseren van je website.