Samenstellen. Het vervaardigen van een muziekwerk.
De aanleiding hiertoe ligt buiten het gebied der muziek en moet worden gezocht in al of niet tot het bewustzijn doorgedrongen indrukken op de psyche van den componist. Deze kunnen op irrelevante tijden het ontstaan van een muziekwerk ten gevolge hebben. Is met het werk een begin gemaakt, dan heerschen bij de absolute muziek (zie daar) slechts de wetten der muziek zelf; bij de vocale en bij de programmamuziek vindt een vermenging plaats van de wetten der muziek met die van andere kunsten of andere geestesuitingen. Het onderzoek naar de transformatie van den psychischen indruk tot klank en toon is nog in den aanvang. Even moeilijk is het om vast te stellen hoe de psychische bewogenheden weerklank vinden in aequivalente vloeiing en stuwing van klank.De wijze, waarop eene compositie tot stand komt, is bij verschillende meesters zeer uiteenloopend. Soms wordt begonnen met een schets van het geheele werk; soms ook wordt, zonder voorafgaand plan van het totaal, fragmentsgewijs gearbeid. Enkele groote componisten brachten veelvuldig wijzigingen aan, hetzij spoedig na voltooiing, hetzij geruimen tijd er na; andere lieten hun werk zooals het in eerste instantie was ontstaan.
Door leeken wordt het aandeel van het verstand en het muzikale intellect bij het componeeren vaak onderschat.