Monumenten in Noord Holland

R. Stenvert en C. Kolman (2006)

Gepubliceerd op 02-01-2020

Nieuwe Entrepotdok in Amsterdam

betekenis & definitie

Het Nieuwe Entrepotdok (Cruquiusweg 152-374) kwam in 1898-1900 tot stand naar plannen van de Dienst Publieke Werken aan de in 1897 op initiatief van de stad gegraven Entrepothaven. Langs de huidige Zeeburgerkade verrezen twee zeslaagse pakhuisblokken (100 en 200 meter breed); de kleine Maandag en Dinsdag genoemd en de grote Woensdag, Donderdag, Vrijdag en Zaterdag.

Deze pakhuizen kregen een draagconstructie met gestapelde gietijzeren kolommen, ijzeren liggers en houten balken.Aan de westzijde verrees het theepakhuis Zondag (1902-'04). Bij de verbouwing van deze pakhuizen tot appartementen (1989-'91) zijn de laadperrons verdwenen, maar heeft men aan de waterzijde de onderste galerij behouden (kolommen van Utrechtse grofsmederij firma P.H. Hörmann) en aan de landzijde de karakteristieke torenvormige liftschachten. Het in 1960-'61 aan de westzijde toegevoegde betonnen pakhuis Koning Willem I is in 1987-'89 naar plannen van Atelier PRO (H. van Beek en H. van der Leeden) verbouwd tot depotgebouw van het naastgelegen en toen nieuw gebouwde Internationaal Instituut voor Sociale Geschiedenis (Cruquiusweg 31). In vakwerkstijl uitgevoerd zijn het voorm. wachtlokaal voor losse arbeiders (Cruquiusweg 3; 1901), bij de oude toegang tot het terrein, en het volkskoffiehuis (Cruquiusweg 9; 1902).