N.D.S.M.-werf in Amsterdam betekenis & definitie

De voorm. N.D.S.M.-werf (Neveritaweg) kwam voort uit de in 1827 gestichte Fabriek voor Stoom- en andere Werktuigen op het werfterrein Oostenburg van de V.O.C. (gesloten 1795). Vanaf 1840 vond daar weer scheepsbouw plaats tot een faillissement in 1891. Dat terrein werd ingenomen door het latere Werkspoor.

Meer westelijk (Dijkgracht) stichtte men in 1894 de Nederlandse Scheepsbouw Maatschappij. Voor de bouw van grotere schepen was ligging aan open water noodzakelijk en daarom werd de werf in 1919 overgebracht naar Amsterdam-Noord. Daarbij werden een in 1909 gebouwde smederij en timmermansloods overgebracht. Evenals de andere gebouwen zijn deze uitgevoerd in stalen vakwerkbouw met baksteenvulling. Het ontwerp was van G.J. Langhout, die voor de nieuwe locatie ook de scheepshellingen en de enorme scheepsbouwloods (Neveritaweg 15; 1919-'20) ontwierp. In 1946 fuseerde de fabriek met de naastgelegen scheepsreparatiewerf (Nederlandse Droogdok Maatschappij) tot de Nederlandse Dok en Scheepsbouw Maatschappij (N.D.S.M.). Van kort daarna is de met prefab-betonelementen uitgevoerde lasloods (Neveritaweg 1-5; 1952, J.D. Postma). In 1979 volgde nog een fusie met de Amsterdamse Droogdok Maatschappij, maar in 1984 moest de werf sluiten.

Gepubliceerd op 22-05-2017