Michiel Van Vugt

Auteur van Net Iets Slimmer ● Vermogensplanner

Gepubliceerd op 06-02-2017

Ankeren

betekenis & definitie

Het denken vanuit een eerder genoemd getal of bedrag. Dit leidt ertoe dat beslissingen niet meer optimaal genomen worden.

Ankeren is een veelgebruikte manier om mensen te beïnvloeden bij het nemen van beslissingen. Door een getal te noemen ontstaat een ankerpunt, dat daarna gebruikt wordt als uitgangspunt. Verkopers gebruiken dit om een hogere prijs te krijgen voor hun producten. De klant denkt vanuit een bedrag en zal op basis daarvan zijn onderhandeling starten. Ondanks de korting die iemand kan bedingen, wordt vaak teveel betaald. Ankeren gebeurt ook als twee producten naast elkaar worden vergeleken. Door bewust een hooggeprijsd product te tonen, zal het andere product aantrekkelijker lijken.

Mensen zijn gevoelig voor deze vorm van beïnvloeding. Zo heeft het denken aan de laatste twee cijfers van je telefoonnummer invloed op de prijs die je biedt tijdens een veiling. Eindigt je telefoonnummer op een laag nummer, dan zal je lager bieden en andersom.

Een andere veelgebruikte vorm van ankeren is het tonen van een inferieure optie. Als iemand drie keuzes heeft en de tweede van die opties is vergelijkbaar maar duidelijk slechter dan de derde optie, dan wordt die laatste het meest gekozen. Die oogt dan beter dan de eerste.