Eng. generic brand, generic label, generic product, nobrand brand, no-brand product, no-frills brand, no-frills product, no-name product, unbranded product; Fr. produit libre; Dui.
Gattungsmarke, weisse Producte, namenlose Waren; een consumentengoed dat zonder een merkaanduiding maar met enkel de vermelding van de productsoort op de markt wordt gebracht. De Franse winkelketen Carrefour bracht in 1976 voor het eerst de daar geheten produit libres op de markt. Het betreft vooral producten die dagelijks worden gebruikt en waarvoor de consument een lage betrokkenheid heeft, geen merkenvoorkeur en uitsluitend op de prijs afgaat; het kwaliteitsaspect speelt nauwelijks een rol. De consument kent de fabrikant niet en heeft uitsluitend verhaal bij de winkelketen die het product verkoopt. Het wit merk functioneert voor de detaillist als prijstrekker, vooral wanneer hij een discountformule toepast, en is een antwoord op de prijsbewustheid bij koopkrachtdaling van de consument. In de merkenhiërarchie is het wit merk te plaatsen tussen het C-merk en het huismerk; syn. ongemerkt artikel, vrij merk, vrij product; zie ook generiek product.