Merken begrippenlijst

Henk Huizinga (2000)

Gepubliceerd op 23-01-2023

Merkenruimtematrix

betekenis & definitie

Eng. joint space map, multi-dimensional product space; de grafische weergave van de merkenruimte (zie ald.) met behulp van een meerdimensionale schaalanalyse.

De assen vermelden kenmerkende karakteristieken van de vergeleken merken, bijvoorbeeld de prijs (van goedkoop tot duur) of de kwaliteit (van slecht tot uitmuntend). De voorkeuren van respondenten voor bepaalde merken aan de hand van de gekozen criteria worden in de matrix geplaatst in een schaal van de minste voorkeur tot de meeste voorkeur. Voorts kunnen zogenaamde ideaalpunten worden weergegeven; deze geven aan welke eisen respondenten aan een ideaal product stellen (ideaal in de zin dat dit product aan alle eisen van de respondent voldoet). Vergelijking van de merkenruimte met de ideaalpunten geeft de mogelijkheid uitspraken te doen over de mate van concurrentie binnen bepaalde merksegmenten of juist het ontbreken daarvan (zoals bij de zogenaamde “gaten in de markt”). Daarnaast wordt de merkenruimtematrix gebruikt om beslissingen voor toekomstig gewenste positionering te ondersteunen (bijvoorbeeld aanpassing van attribuut X brengt het product dichter bij een ideaalpunt). Probleem is dat de matrix niet aangeeft hoe groot de wijziging in een attribuut moet zijn om een bepaalde verplaatsing te bewerkstelligen en wat de invloed daarvan is op de positie van concurrerende merken of ten opzichte van een eventuele verschuiving van de ideaalpunten van consumenten; syn. meerdimensionale productruimte.

< >