Media begrippenlijst

mr. J. Knecht (1991)

Gepubliceerd op 27-11-2022

Weging

betekenis & definitie

weging is het toekennen van getallen (wegingsfactoren) - meestal tussen 0,0 en 1,0 - aan (groepen van) personen of (groepen van) zaken om de onderlinge verhouding van hun waarde voor de afhankelijke variabele uit te drukken. Een verfijning van de mediaplanning wordt gevonden in de toepassing van uiteenlopende gewichten voor doelgroep-segmenten, media en confrontaties.

Vooral bij computergebruik is een dergelijke weging eenvoudig door te voeren.Het persoonsgewicht of marktgewicht is een getal dat het relatieve belang aangeeft van elk der segmenten van de doelgroep. Het gewicht van elk segment kan een resultante zijn van verschillende relevante wegingsfactoren.

Deze resultante kan worden gevonden door de factorgewichten op te tellen, te vermenigvuldigen (multiplicatieve weging) of op één of meer gecompliceerde wijze samen te voegen. Een variant is de celweging, waarbij men rechtstreeks een gewicht toekent aan elk segment (cel), dat ontstaat door de relevante factoren tegen elkaar uit te zetten.

Het mediumgewicht is een getal dat binnen een mediaplan het relatieve belang van een bepaald medium aangeeft. Twee aspecten spelen daarbij een rol. Ten eerste de confrontatiewaarschijnlijkheid en ten tweede het communicatievermogen.

Het confrontatiegewicht is een getal dat de relatieve waarde aangeeft van opeenvolgende confrontaties.