Maud van der Heijden

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 05-10-2015

Corporate Communicatie

betekenis & definitie

Corporate communicatie is een onderdeel in het management van een bedrijf of organisatie. Het houdt zich bezig met alle interne en externe communicatie. Het hoofddoel is het opzetten en onderhouden van een goed imago bij bepaalde groepen of personen die invloed hebben op de organisatie, ook wel stakeholders genoemd

Corporate communicatie bestaat uit drie hoofdvormen van communicatie: managementcommunicatie, marketingcommunicatie en organisatiecommunicatie.

Managementcommunicatie is de communicatie welke georganiseerd wordt door de managers. De managers nemen de leiding in de organisatie en hebben een controlerende taak. Managementcommunicatie is gericht op interne communicatie. Het is belangrijk dat er op een efficiënte manier gecommuniceerd wordt tussen managers en medewerkers.

Marketingcommunicatie is de communicatie dat zich bezig houdt met producten en diensten. Hierbij is het belangrijk om te kijken hoe je informatie over een bepaald product of dienst het beste over kan brengen op stakeholders. Dit is vooral externe communicatie.

Organisatiecommunicatie is de communicatie met allerlei verschillende doelgroepen. Denk hierbij aan de overheid, investeerders en de pers. Organisatiecommunicatie omvat zowel interne- als externe communicatie.

Een belangrijk onderdeel in de corporate communicatie is de corporate identiteit. De corporate identiteit is de manier hoe een bedrijf of instelling gezien wil worden door anderen. Om deze corporate identiteit tot stand te laten komen is het belangrijk dat er op de juiste manier met stakeholders gecommuniceerd wordt. Belangrijk hierbij is het corporate imago en de corporate reputatie. Dit is het beeld wat stakeholders hebben bij een bedrijf. Het corporate imago bestaat uit associaties die tot stand komen na een communicatie-uiting of ervaring met het bedrijf of organisatie en de corporate reputatie is de algemene representatie van het bedrijf of organisatie die tot stand komt over een langere periode, oftewel alle imago’s samen.