Sollicitatie wat is de betekenis & definitie

Bij een sollicitatie zoekt iemand contact op met een beoogde werkgever. Hij of zij stuurt een brief met een cv op naar de betreffende werkgever om zo voor een sollicitatiegesprek uitgenodigd te worden. Hoewel men meestal een brief stuurt, kan er ook persoonlijk of telefonisch contact worden gezocht.

Wie solliciteert is dus op zoek naar een baan. Over het algemeen stuurt iemand eerst een brief en cv op om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Tijdens dat gesprek moet de toekomstige werknemer bewijzen wat hij of zij voor het bedrijf kan betekenen. In sommigen gevallen voldoet een gesprek, in andere gevallen moet men door verschillende rondes heen komen om de baan te krijgen. Het kan dan zijn dat men bepaalde tests moet doen of een oefencasus, en op basis van de uitkomsten wordt vervolgens bepaald of de sollicitant doorgaat naar een volgend gesprek. Men kan op een advertentie of vacature reageren, maar kan ook een open sollicitatie doen. In dat geval solliciteert men naar een baan zonder dat er om sollicitanten gevraagd is. Zulke personen sturen dus alsnog een cv en sollicitatiebrief naar een bedrijf om aan de werkgever duidelijk te maken dat ze graag voor hem of haar willen werken.