Gouden Loeki wat is de betekenis & definitie

De Gouden Loeki is een prijs voor de beste, meest originele of leukste reclame van de Nederlandse televisie. De prijs wordt eens paar jaar uitgereikt, tijdens een liveshow op televisie. Tijdens die uitzending strijden vijf reclames om het beeldje van Loeki de Leeuw.

De prijs is vernoemd naar Loeki de Leeuw, een pop die ruim dertig jaar lang in reclames van de STER op televisie verscheen. De prijs is dan ook een gouden beeld in de vorm van Loeki. Daarnaast deelt men jaarlijks ook de Loden Leeuw uit, de prijs voor de meest vervelende reclame. De winnaar van de Gouden Loeki wordt gekozen door het publiek, die over het hele jaar verspreid stemmen kan uitdelen. De STER houdt maandelijks een verkiezing, waarbij men een top tien plaats van de beste reclames, die twee maanden voor de betreffende maand voor het eerst werden uitgezonden. De drie reclames met het hoogste aantal stemmen gaan door naar de halve finale die in december plaatsvindt. Dan stemt het publiek online op de beste reclame en gaan er vijf door naar de grote liveshow. Tijdens die uitzending kiest men vervolgens de winnaar.