Lotte Bikker

Student aan de/het Radboud Universiteit Nijmegen

Gepubliceerd op 25-09-2015

2015-09-25

Corporate communicatie

betekenis & definitie

Corporate communicatie is een vorm van management, die gericht is op interne- en externe communicatie. Corporate communicatie bestaat uit drie verschillende vormen: marketingcommunicatie, organisatiecommunicatie en managementcommunicatie. Het doel van corporate communicatie is een goede reputatie creëren en behouden bij diverse stakeholders, groepen waarvan de organisatie afhankelijk is.

Een organisatie gebruikt corporate communicatie om een boodschap uit te dragen aan de stakeholders, deze boodschap moet effectief en consistent zijn. De drie verschillende vormen van marketingcommunicatie hebben verschillende doelen. Het doel van marketingcommunicatie is het beïnvloeden van de consument om winst te genereren. Bij organisatiecommunicatie staat het kweken van goodwill bij de stakeholders centraal. Managementcommunicatie is de communicatie met zowel interne als externe stakeholdergroepen door het management.

Identiteit, imago en reputatie zijn drie waarden die belangrijk zijn bij corporate communicatie. Voordat een bedrijf corporate communicatie kan inzetten, moet de corporate identiteit worden vastgesteld, hiermee laat de organisatie zien wat zij uit wil stralen. Het corporate imago is wat men denkt over een organisatie naar aanleiding van een directe boodschap of ervaring. De corporate reputatie is het algemene beeld wat men heeft van de organisatie over een langere periode van opgedane boodschappen, ervaringen en communicatie.