Logistieke begrippen omschreven

Redactie Ensie (2016)

Gepubliceerd op 27-10-2016

Retourlogistiek

betekenis & definitie

Retourlogistiek is het ophalen van kapotte, gebruikte of afgeschreven producten/verpakkingen. Ook zaken als inspectie, reparatie, vernietiging, sortering en herverpakking behoren tot retourlogistiek. Daarnaast houdt retourlogistiek zich bezig met klachtenafhandelingen en de administratieve en financiële afhandeling. Retourlogistiek wordt ook wel reverse logistic genoemd.

Veel retouren ontstaan doordat producten tijdens transport beschadigd zijn of vanwege een foute levering. Het retour krijgen van veel producten kost een bedrijf veel geld. Door in het begin proces beter op te letten en nauwkeurig te werk te gaan, kunnen er veel kosten bespaard worden omdat er minder producten retour verzonden worden en er dus minder transport nodig is.

Wanneer retourstromen toch nodig zijn kan er bespaard worden door retourlogistiek goed te managen en gestructureerd in een proces te laten gieten. De voorraden zullen hierdoor afnemen, waardoor er nog meer bespaard kan worden.

Kosten van retourlogistiek worden nog vaak onderschat. Een ruwe schatting van de werkbelasting -fysiek, operationeel en administratief- komt uit op vijftien procent van de capaciteit van het totale operationele logistieke apparaat. Webshops hebben te maken met veel retourzendingen. Producten als kleding kunnen niet gepast worden er door er meerdere maten besteld worden met als doel om er daadwerkelijk maar één te kopen. Daarbij hanteren veel webshops een retourtermijn van soms wel 100 dagen.