Thomas Stearns (1888), Engels dichter en toneelschrijver, ontwierp in zijn sterke eerste gedichten het beeld van geestelijk steriele en inerte mensen in een liefdeloze, materialistische maatschappij. Aan het einde der twintiger jaren bekeerdehij zich tot de Anglicaanse Kerk en getuigde daarna in schaarser wordende meditatieve dichtwerken (Ash Wednesday, 1930 en Four Quartets, 1943) alsmede in een reeks experimentele toneelstukken in verzen (Murder in the cathedral, 1935; The Cocktailparty, 1950; The Confidential clerk, 1954) van de noodzaak, zich los te scheuren van zijn egoïstische, zelfgenoegzame omgeving, zich te onderwerpen aan de strenge geneesheer God, die de geestelijke ziekte uitsnijdt, maar zijn geneeskuur in zuivere lucht aanbiedt, en zich daarna voortdurend reisvaardig te houden voor tochten naar hogere toppen van geestelijk leven.
Eliots werk is doordrenkt van de H. Schrift; men vindt er ook de invloed in terug van Augustinus, Dante, St.
Jan van het Kruis.