Jelle Schuitemaker

Marketeer bij Dimenco ~ Glasses-free 3D

Gepubliceerd op 12-04-2016

Autostereoscopie

betekenis & definitie

Het zien en weergeven van een beeld in 3D(stereoscopie) zonder dat hier een speciale 3D-bril voor benodigd is.

Autostereoscopie is een lang bestaande techniek die gebruikt wordt om de gebruiker 3D te laten ervaren. Het mooie aan deze techniek is dat er geen 3D-bril nodig is om 3D te zien. Doordat beide ogen een verschillende kijkhoek hebben en zo iets verschillends zien, kan er diepte ervaren worden in een afbeelding of zelfs in bewegende beelden.

Een toepassing die lang geleden al autostereoscopie gebruikte is de welbekende 'Flippo.' Door de flippo te bewegen kon je 3D zien in het op de flippo gedrukte plaatje. Autostereoscopie werd dus vooral gebruikt voor fysieke visuele kaartjes, met plaatjes.

Tegenwoordig is er ook in de markt van de autostereoscopie veel vooruitgang geboekt. Verschillende (Nederlandse) bedrijven zijn bezig met het ontwikkelen van autostereoscopische beeldschermen. De eerste autostereoscopische beeldschermen zijn al op de markt en worden vooral gebruikt voor advertenties. Uit onderzoek van de Universiteit van Tilburg blijkt dat men 44% langer naar een autostereoscopische reclame kijkt, dan naar een normale reclame. Dit komt voornamelijk omdat het er erg spectaculair uit ziet en omdat weinig mensen van het bestaan van brilloze 3D af weten.

De huidige brilloze 3D beeldschermen zijn nog wat aan de dure kant, maar in de loop van 2016 zullen er onder andere smartphones en tablets met autostereoscopische 3D op de markt komen. Veel filmmakers ondersteunen de techniek en zien de toekomst in autostereoscopische beelden.