Jan-Willem Baijens

Manager Contentmarketing

Gepubliceerd op 23-11-2016

Employee advocacy

betekenis & definitie

Employee advocacy is het enthousiasmeren, motiveren en activeren van medewerkers om (corporate) content te delen binnen hun eigen sociale netwerken. Het is een vorm van branding door de eigen medewerkers en een steeds belangrijker wordend onderdeel van de sales- en marketingstrategie. Kortom: zet medewerkers in als ambassadeur.

Onderstaand de tekst van een leuke en succesvolle case over employer advocacy:

Drie jaar geleden startte ik met het ontwikkelen en uitrollen van de contentmarketingstrategie voor KPN zakelijk. In diezelfde periode startte de Sales afdeling een Social Selling project. Sales medewerkers maakten zich het zakelijke gebruik van sociale media eigen.

Om toekomstproof te blijven moest de organisatie het businessmodel en diensten aanpassen om deze beter te laten aansluiten op de digitale transformatie die ondernemingen doormaken. Tegelijkertijd moest ik ervoor zorgen dat we zichtbaarder werden als betrouwbare IT-partner. Een partner met de juiste expertise en ervaring om bedrijven te helpen bij de overstap naar digitale bedrijfsprocessen.

Met alleen old school reclame zou ik deze verhoging van zichtbaarheid niet bereiken. Onze afdeling zette daarom storytelling en contentmarketing hoger op de prioriteitenlijst. Door eigen unieke content te maken en praktijkverhalen te vertellen streefde ik naar het veroveren van een thought leader status.

Het actief betrokken maken van medewerkers ging heel natuurlijk. Collega’s met commerciële rollen binnen onze organisatie hebben zelf aangegeven de behoefte te hebben om KPN content binnen hun eigen sociale netwerken te delen. De Social Selling trainingen droegen bij aan de bewustwording van de meerwaarde van employee advocacy. Voor mij was het daarom meer zaak om daarin te faciliteren en de samenwerking op te zoeken met de salesafdeling. Van oudsher ligt de verantwoordelijkheid van marketing voornamelijk vooraan in de funnel. Wij werken nu veel meer funnelbreed en creëren content die aansluit op de gehele klantreis.