Container Terminal Amsterdam (CTA) - Corsicaweg 10 in het Westelijk Havengebied, later Ceres Amsterdam Marine Terminal geheten, werd in 1966 geopend. In juli van dat jaar kon het eerste Amerikaanse containerschip worden gelost, waarmee een geregelde 14-daagse dienst van de Amerikaanse Container Marine Lines van start ging. Bij Ceres kunnen containerschepen voor de wal komen om snel hun lading te lossen, eventueel direct op spoor, auto, binnenschip of coaster. In 1995 ontstonden er problemen bij CTA, vanwege een verminderd ladingaanbod. Het leidde tot het ontslag van een groot aantal werknemers.
In 1999 besloot de gemeenteraad samen met Ceres Paragon tot de aanleg van een supercontainerterminal in de Amerikahaven. De kosten hiervan bedroegen 380 miljoen, waaraan de gemeente 282 miljoen bijdroeg. Ceres Amsterdam Marine Terminal werd overgenomen door Ceres Paragon en begin 2002 kwam de eerste insteekhaven ter wereld in bedrijf, waar schepen tweezijdig gelost kunnen worden. Negen fel oranje gekleurde, 112 meter hoge hijskranen, tien miljoen gulden per stuk kostend, lossen daar vrachtschepen met zeven tot achtduizend containers. De verwachting is dat de helft van de containers direct op binnenvaartschepen wordt geladen voor verder vervoer, o.a. naar Duitsland.