eerste van de Duitse klasse van 3 „vestzakslagschepen” met „Admiral Scheer” en „Admiral Graf Spee”. Gebouwd nadat het vredesverdrag van Versailles de max. waterverplaatsing der Duitse oorlogsschepen had beperkt tot 10.000 ton.
Ogenschijnlijk binnen die grens is door toepassing van nieuwe vindingen de gevechtswaarde vergroot, o.m. door voor het eerst de huidplaten te lassen in plaats van te klinken en voor de voortstuwing dieselmotoren te kiezen (8 met totaal 54.000 pk). De gewichtsbesparing was 550 ton en de gladde romp kwam de vaart ten goede, max. 26'; de actieradius bij 15' was 20.000 mijl. Bewapening: 6 kanons van 28 cm, 8 kanons van 15 cm, voorts een voor die tijd zware antiluchtbatterij, 8 torpedolanceerinrichtingen, catapult en 2 vliegtuigen. Aantal koppen 926.De „Deutschland” werd op stapel gezet te Kiel in 1929, voltooid in 1934, bracht dadelijk een bezoek aan Groot-Brittannië te Leith. Ageerde in 1939 als raider en verliet reeds 24 Aug. 1939 Wilhelmshafen, hield zich ongezien een maand op bij Groenland, kreeg 26 Sept. 1939 order de Britse koopvaardij afbreuk te doen tussen Azoren en de Noordamerikaanse kust. Bracht op 5 Oct. 1939 het Britse s.s. „Stonegate” tot zinken (5044 bruto reg. t.), maakte op 9 en 15 Oct. 1939 bij Halifax de Amerikaanse „City of Flint” en de Noorse „Lorentz W. Hansen” prijs. In Gotenhafen (Gdynia) terug op 15 Nov.; op 25 Jan. 1940 herdoopt in „Lützow”. Reeds tijdens de bouw rees in het buitenland het vermoeden, dat de waterverplaatsing groter dan 12.000 ton zou zijn. Na Wereldoorlog II bleek die ruim 14.000 ton te bedragen.