Winkler Prins

Anthony Winkler Prins (1870)

Gepubliceerd op 20-08-2018

Schorn

betekenis & definitie

Onder dezen naam vermelden wij:

Johann Karl Ludwig von Schorn, een uitstekend kunstkenner, geboren den 9den Junij 1793 te Castell in Franken. Hij studeerde te Erlangen, werd leeraar te Castell, en vestigde zich in 1816 te München, voorts te Dresden en toen te Stuttgart, waar hij zich met de redactie van het „Kunstblatt” belastte. In 1822 en 1823 volbragt hij eene reis naar Italië en Frankrijk, en in 1826 werd hij professor in de kunstgeschiedenis en aesthetik aan de académie en aan de universiteit te München. In dat jaar reisde hij naar Engeland en de Nederlanden en in 1833 werd hij naar Weimar geroepen, waar hij werkzaam was aan eene reorganisatie der school voor Schoone Kunsten en aan de versiering van het kasteel. In 1839 werd hij door den Groothertog in den adelstand opgenomen, en hij overleed den 17den Februarij 1842. Van zijne geschriften vermelden wjj: „Beschreibung der Münchener Glyptothek (1830)”, — „Leben der ausgezeichnetsten Maler, Bildhauer und Baumeister (naar Vasari, 1832—1837, dl 1 en 2)”, — en „Umrisz einer Theorie der bildenden Künste (1835)”.

Karl Schorn, een verdienstelijk historie- en genreschilder en een neef van den voorgaande. Hij werd geboren te Düsseldorf in 1802, bezocht de académie aldaar, voorts van 1824 tot 1827 te Parijs de ateliers van Gros en Ingres en spoedde zich met Cornelius naar München, waar hij zich onder de leiding van Heinrich Hesz verder ontwikkelde. In 1832 vertrok hij naar Berlijn, en werd in 1847 professor aan de académie te München. Hij overleed den 7den October 1850. In zijne genrestukken openbaart zich eene anti-R.Katholieke rigting. Tijdens zijn verblijf te München leverde hij twee cartons voor vensters van den dom te Regensburg, en te Berlijn schilderde hij: „Pygmalion”, — „Maria Stuart en Riccio”, — „Karei V in het klooster San Yuste”, — „Paus Paulus III”, — „Het verhoor der Wederdoopers na de inneming van Münster”, enz. — en toen hij ten derden male te München zijn verblijf hield, ontstond het onvoltooide, reusachtige stuk: „De zondvloed”, thans in de nieuwe Pinacotheek.

< >