Convenience store is het in de winkelmarkt gehanteerde, niet gespecificeerde uit het Amerikaan-se spraakgebruik overgenomen begrip, waarmee de aanduiding voor een kleine(re) winkel wordt aangeduid, die gelegen is in een specifieke woonbuurt en gericht is op dienstverlening met het accent op het gemak voor de klanten, waaronder met name begrepen openingstijden gedurende de gehele week van ’s ochtends vroeg tot laat in de avond, zij het dat het te voeren aanbod vrij beperkt is, met een relatief hoge prijsstelling. Zie ook: aanbod, categorieën winkelcentra, convenience, dienstverlening, klant, prijsstelling, winkel, winkelmarkt en woonbuurt.
Bij deze winkels kan de consument terecht voor hoogstnoodzakelijke artikelen, maar niet op de voordeligste wijze. Deze winkels voldoen aan een behoefte en de consument is – in dat geval – bereid daarvoor te betalen. Men maakt er dan ook vooral gebruik van wanneer men weinig tijd heeft, of na sluitingstijd van de betere en/of goedkopere zaken. Al met al resulteert deze productformule in een vrij hoge winstmarge voor de ondernemer per transactie, wat evenwel afgezet moet worden tegen een relatief beperkte omzet bij hoge bruto-lasten.
Zie ook: bruto, lasten, ondernemer, omzet per m2 (winkels), transactie en winst.
Tags: aanbod – bruto – categorieën winkelcentra – convenience – dienstverlening – klant – las-ten – ondernemer – omzet per m2 (winkels) – prijsstelling – productformule – transactie – win-kel – winkelmarkt – winst – woonbuurt.