Budgettering is het algemeen gehanteerde, niet gespecificeerde administratieve begrip, waarmee wordt aangeduid het totale proces voor de beleidsmatig opgestelde financiële opstelling van het uitgavenpatroon, vanaf het opstellen van de begroting tot en met het verkrijgen van de goedkeuring, inclusief het aangeven van de eventuele dekking daarvoor en de daarbij aan te houden randvoorwaarden, evenals het beschikbaar stellen van de daarvoor benodigde financi-ele middelen en menskrachten.
Zie ook: begroting, dekking, middelen, patroon (communicatie), proces en uitgaven.
Bij de budgettering worden drie verschillende methoden onderscheiden, te weten:
•1e De ‘vaste kostenbudgettering’: Het geaccepteerde uitgavenpatroon wordt als een vast bedrag bepaald.
•2e De ‘variabele kostenbudgettering’: Het geaccepteerde uitgavenpatroon wordt gerelateerd aan de consequenties van de behaalde omzet en de dekking via de aan die omzet gerela-teerde inkomsten.
•3e De ‘gemengde kostenbudgettering’: Hierbij is sprake van een combinatie van de vorige twee methoden, waarbij zowel gedacht kan worden aan een vast en een variabel gedeel-te in een open-end situatie, als aan het stellen van een plafond aan de uitgaven.
Daarnaast worden echter nog andere invalshoeken gehanteerd, om de mogelijkheden van bud-gettering in te delen, namelijk op basis van de verschillende te onderscheiden aspecten, te we-ten:
•Categorische opstelling van kosten naar soort, zoals bijvoorbeeld:
-arbeidskosten;
-bedrijfsstoffen;
-afschrijvingen op bedrijfsmiddelen;
-interest over bedrijfsmiddelen, voorraden en debiteuren;
-hulpmaterialen en kantoorbenodigdheden;
-onderhoud.
•Organische opstelling van kosten naar besturend orgaan, bijvoorbeeld per businessunit, resul-taat verantwoordelijke eenheid e.d.
•Functionele opstelling van kosten per groep van voortgebrachte goederen of geleverde dien-sten.
•Programmatische opstelling van kosten per project, campagne of nieuwe ontwikkeling.
•Opstelling van kosten naar verantwoordelijkheid en al dan niet beïnvloedbaar zijn ervan, bij-voorbeeld:
-variabel of proportioneel afhankelijk van het niveau van de activiteiten;
-trapsgewijs afhankelijk van het niveau van de activiteiten;
-niet afhankelijk van het niveau van de activiteiten, maar van de beschikbare (toegezegde, over-eengekomen) capaciteit.
•Opstelling van kosten naar te budgetteren aandachtsgebied, zoals bijvoorbeeld:
-specifieke activiteitenbudgetten;
-inkoop- en productiebudgetten;
-projectbudgetten;
-investeringsbudgetten;
-kapitaalbudgetten.
Tags: begroting – dekking – gemengde kostenbudgettering – middelen – patroon (communicatie) – proces – uitgaven – variabele kostenbudgettering – vaste kostenbud-gettering.