Weten. Scire est causam rei cognoscere, s. THOMAS, QU.
DISP. DE VERITATE Q. 2, A. 12, SED CONTRA 6, Weten komt hierop neer, de oorzaak van iets te kennen. — Scire nihil aliud esse vide (...)tur quarn intellegere veritatem alicuius conclusionis per demonstrationem, s. THOMAS, COMM. IN I ANAL. POST. LECT. 4, N° 9, Weten is niets anders dan de waarheid van een besluit dankzij het betoog in te zien. — Scire aliquid est perfecte cognoscere ipsum, hoc autem est perfecte apprehendere veritatem ipsius, s.
THOMAS, COMM. IN I ANAL. POST. LECT. 4, N° 5, Iets te weten is het volmaakt te kennen, dit is de waarheid er van volkomen te vatten. — Oportet ... scientem, si est perfecte cognoscens, quod cognoscat causam rei scitae, s. THOMAS, COMM. IN I ANAL.
POST. LECT. 4, N° 5, Om iets op volmaakte wijze te kennen moet men de oorzaak er van kennen. — Qui scit aliquid in universali, scit illud indistincte, s. THOMAS, COMM. IN I PHYSIC, LECT. I, N° 7, Wie iets in algemeenen zin weet, weet het op onduidelijke wijze. — Si ... cognosceret causam tantum, nondum cognosceret (sciens) effectum in actu, quod est scire simpliciter, sed virtute tantum, quod est scire secundum quid et quasi per accidens, s. THOMAS, COMM.
IN I ANAL. POST. LECT. 4, N° 5, Wie alleen de oorzaak kent, kent nog niet metterdaad het uitwerksel, wat weten zonder meer heet, maar hij kent nog kiemelijkerwijze, dit wil zeggen dat zijn kennis nog betrekkelijk en bijna gevallijk is. — Prius ... est scire aliquid in potentia quarn in actu, S. THOMAS, COMM. IN 1 PHYSIC, LECT. I, N° 7, Iets kennen we in aanleg vooraleer het metterdaad te kennen. — Differt scire quia ita est, et propter quid ita est, s.
THOMAS, COMM. IN I ANAL. POST. LECT. 23, N° 2, Te weten dat iets zoo is is nog niet hetzelfde als te weten waarom iets zoo is.