o., overheidsbeleid met betrekking tot de ontwikkeling en infrastructuur van de verschillende havens.
© De noodzaak van een nationaal havenbeleid in België bleek bij twist over de uitbreiding van de haven van Zeebrugge bij de behandeling van de begroting van Openbare Werken in de Kamer van Volksvertegenwoordigers (febr.-mrt. 1978). De twist ontstond naar aanleiding van het regeringsbesluit (1977) om de haven van Zeebrugge uit te bouwen met het oog op de aanvoer van Algerijns aardgas (vanaf 1982). Bij het zgn. Antwerpse front, bestaande uit Antwerpse parlementsleden, het Antwerps stadsbestuur, vakbonden en de kamer van koophandel en nijverheid van Antwerpen, bestond de vrees dat Zeebrugge tot een polyvalente diepzeehaven zou uitgroeien en daardoor een sterke concurrent van Antwerpen zou worden. Benadrukt werd dat de werken in Zeebrugge niet ten koste van Antwerpen zouden mogen gaan. Voorts werd door Waals verzet de ondertekening vertraagd van de zgn. waterverdragen met Nederland, die voorzien in o.m. de voor de expansie van de Antwerpse haven noodzakelijke aanleg van het Baalhoekkanaal en de rechttrekking van de Bocht van Bath.
Het verzet uit Antwerpen tegen de haven van Zeebrugge leidde tot scherpe acties van Westvlaamse parlementsleden en Brugse economische kringen. Als compensatie voor het regionale belang van de haven Zeebrugge werden voorts van Waalse zijde investeringskredieten geëist voor de helft van de kostprijs van de werken in Zeebrugge. Nederlandstalige regeringsleden voerden aan dat de aanleg van de Zeebrugse voorhaven een aangelegenheid van nationaal belang is en dat van compensatiekredieten geen sprake kon zijn. Besloten werd toen de werken in Zeebrugge op te nemen in een meerjarenplan van infrastructuurwerken, die op evenwichtige wijze over de drie gewesten zouden worden verspreid, het zgn. Prioritair Infrastructuurprogramma (PIP). Geen enkele verdere beslissing over de expansie van Zeebrugge zou worden genomen zonder voorafgaand advies van de Nationale Commissie voor het Havenbeleid. Deze commissie werd bij KB van 3.1. en 13.6.1978 opgericht met het doel een coherent nationaal havenbeleid te ontwikkelen en verving de eerder gecreëerde, maar nooit echt van de grond gekomen Nationale Commissie voor het begunstigen van de Havenbelangen (KB van 2.4.1963).