De Kleine Winkler Prins

Winkler Prins (1949)

Gepubliceerd op 13-06-2020

Scheepsmotoren

betekenis & definitie

verbrandingsmotoren dienende voor de voortstuwing van schepen. Voor kleine pleizierboten worden meestal explosie-motoren gebruikt, voor middelgrote binnenvaartschepen gloeikop-motoren of Brons-motoren en voor de middelgrote en grote zeeschepen Diesel-motoren.

a. Explosie-motoren, viertact benzinemotoren, bestaan van velerlei buitenlands fabrikaat;
b. Gloeikop-motoren zijn tweetact motoren, waarbij de verbranding ontstaat door het spuiten van gas- of Dieselolie tegen een gloeiend gedeelte van de cylinderkop. Hiertoe behoort de Kromhout-gloeikopmotor;
c. Brons-motoren hebben een speciale constructie, het zijn viertact motoren met gasverstuiving. Zij worden meestal voor de binnenscheepvaart gebruikt;
d. Diesel- of hogedruk-inspuitmotoren. Als scheepsmotor zijn er slechts enkele bekende motortypen algemeen gangbaar en gemaakt of ontworpen in Nederland, Duitsland, Denemarken of Zwitserland. Zij worden in het algemeen geconstrueerd tot circa 6000 pk bij 120 omw./min.

Enkelwerkende viertact motor: Werkspoor, Stork Hesselman.

Enkelwerkende tweetact motor: Sulzer, Stork Hesselman, Burmeister & Wain. Dubbelwerkende tweetact motor: M.A.N., Burmeister Sc Wain, Stork Hesselman.

In ons land bouwde Werkspoor de motor voor een van de eerste schepen, die met Diesel-motor uitgerust werden, nl. in 1910 voor het tankschip Vulcanus.

< >