Nieuwe Groninger Encyclopedie

P. Brood, A.H. Huussen en J. van der Kooi (1999)

Gepubliceerd op 20-09-2021

Sannes, sanne

betekenis & definitie

(Groningen 1937 - Bergen 1967)

Fotograaf. Sannes volgde van 1955 tot 1959 aan Academie Minerva fotografie als bijvak en begon in i960 bij een bevriend schilder modellen te fotograferen. Het onderwerp van zijn foto’s was (de rol van) de vrouw. Zijn vernieuwende werk was gezichtsbepalend voor de fotografie in de jaren ’60 in Nederland. Hij doorbrak met zijn foto’s inhoudelijk en stilistisch de nodige taboes. Beelden werden gedomineerd door een erotische sfeer. Hij gebruikte een dynamisch, experimenteel perspectief en een grove korrel bij de afdrukken.

In 1960 leerde Sannes Geert Lubberhuizen van uitgeverij De Bezige Bij kennen. Lubberhuizen werd een belangrijk opdrachtgever en bezorgde hem vele internationale contacten. Sannes’ werk was dat jaar voor het eerst te zien bij exposities zoals de fotobiënnale in Milaan en de tentoonstelling in het Groninger Museum. In 1963 nam hij deel aan de grote overzichtstentoonstelling ‘Photography ’63’ in New York. In 1964 volgde de grote doorbraak: hij won zowel de Nederlandse als de Europese Prix Niepce. Aan deze prijs was een tentoonstelling in Parijs verbonden. Hij maakte tijdens zijn leven slechts één fotoboek Oog om oog.

Behalve met de fotografie hield Sannes zich ook intensief bezig met film. In 1965 maakte hij Dirty Girl, een erotische, sadistische film over een vrouw die gestorven is, maar die, voor ze definitief van het toneel verdwijnt, haar leven over doet. De film had een experimenteel karakter waarbij foto’s werden gefilmd. De foto’s van de film werden later gebruikt voor het boek Sex a Gogo, dat pas in 1968 verscheen. Sannes kwam in 1967 bij een auto-ongeluk om het leven.

< >