Algemeen Nederlands Woordenboek

Algemeen Nederlands Woordenboek (2009-heden)

Gepubliceerd op 30-05-2017

praktijkkennis

betekenis & definitie

kennis die in de praktijk is opgedaan.

kennis van de praktijk; kennis die in de praktijk is opgedaan.

Voorbeelden:
Opgeleid worden op een school betekent een uitgelezen kans om te leren van leraren. Maar het is voor leraren niet eenvoudig om hun ervaring te delen met studenten en voor hen een bron van praktijkkennis te worden. Om het mogelijk maken dat mentoren (vakdocenten op school, belast met de dagelijkse begeleiding) praktijkkennis gaan delen hebben we een begeleidingsaanpak ontwikkeld.
http://www.lerarenopleider.nl/velon/blog/tijdschrift/j2012/mentoren-delen-hun-praktijkkennis-met-leraren-in-opleiding/, 13 april 2014

Onlangs is Paulien Meijer, verbonden aan het ICLON in Leiden, gepromoveerd op een onderzoek naar het overdraagbaar maken van de praktijkervaring van ervaren docenten. Zij heeft een aantal instrumenten om de praktijkkennis van docenten in kaart te brengen - met name concept mapping - onderzocht en op hun bruikbaarheid getoetst.
http://www.iepdoc.nl/biblio/artikel_detail.asp?ID=38, 1999

Eind jaren tachtig ontmoetten ze elkaar en besloten ze de krachten te bundelen: de theoretische kennis van metalen van Verhoeven werd gepaard aan de praktijkkennis van het smeden van Pendray.
http://www.nikhef.nl/~tonvr/keris/keris2/patterns/damascus.html, 1999

Handshakers is van mening dat praktijkkennis onmisbaar is voor de juiste begeleiding van het onderwijs. Om deze reden maakt Handshakers gebruik van trainers welke uit het juiste hout gesneden zijn. Dat wil zeggen 'het onderwijsgeurtje' met zich meedragen en passen bij de doelgroep waarin zij trainen.
http://www.handshakers.nl/index.php/over-ons

Anderzijds is een belangrijke aanname in Anneke's onderzoek dat schoolpracticumdocenten hun praktijkkennis dienen te expliciteren, want als zij hun eigen opvattingen (als onderdeel van hun praktijkkennis) kunnen expliciteren, dan kunnen ze ook uitleggen welke overwegingen in het proces van lesgeven leiden tot hun persoonlijke doceerstijl. Die praktijkkennis wordt gedefinieerd als alles wat zich bewust of onbewust in het hoofd van een docent tijdens de les afspeelt.
http://www.ou.nl/open/vor/VPO/_index.htm, 1999

< >