Handelslexicon

J. Hagers (1910)

Gepubliceerd op 13-03-2019

Certificaat

betekenis & definitie

Certificaat - schriftelijk bewijs of verklaring, getuigenis of bekrachtiging van de echtheid of de waarheid eener zaak. Meer beperkt, het schriftelijk of gedrukt bewijs, dat door een administratiekantoor wordt afgegeven ter vervanging van den oorspronkelijken schuldtitel, welken het onder zijne bewaring en beheer houdt, of van inschrijvingen in grootboeken van publieke schuld. Het voordeel van de uitgifte van certificaten ligt voor den effectenhandelaar daarin, dat bij den eigendomsovergang de formaliteiten, die bij alle op naam gestelde fondsen moeten plaats hebben, vermeden worden, daar de certificaten aan toonder zijn.

Voor de fondsenhouders is het voordeel, dat zij tegen een betrekkelijk klein verlies hunne renten zonder de moeite, den omslag en de kosten aan het ontvangen der rente aan het grootboek of bij buitenlandsche maatschappijen verbonden, kunnen incasseeren. Zie ook certificaat van oorsprong.

< >